Metodika: BIO 2. – 5. ročník ZŠ Výroba elixírov
Zoznámime sa s liečivými bylinami a ochutnáme chuť prírody
TÉMA: liečivé rastliny, byliny
CIEĽ: Spoznať liečivé rastliny v okolí, identifikovať ich, zistiť ich liečivé vlastnosti a vyrobiť si vlastný macerát (elixír).
VEK: 2. – 5. ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 90 minút
ROČNÉ OBDOBIE: jar – jeseň
POMÔCKY: základné informácie o liečivých bylinách v okolí (príloha č. 1 a 2), povrázok alebo lepiaca páska, kartičky – nastrihané obrázky a informácie (príloha č. 3), košíky na zber, zadanie úlohy na lístku, mažiar (dobrovoľné), sklené fľaše alebo nádoby na elixír, fľaše s čistou vodou, recepty na výrobu elixírov a na inšpiráciu (príloha č. 4)
POPIS:
- Oboznámenie. – Informačné listy o liečivých bylinách pripevníme pomocou povrázka (lepiacej pásky) na rôzne miesta v teréne. Žiakov rozdelíme do 5-členných skupín. Každá skupina dostane 5 kartičiek s obrázkami rastlín a 15 kartičiek s informáciami. Úlohou žiakov v skupine je priradiť informácie k obrázkom, pričom vychádzajú z informačných listov umiestnených v okolí (trvanie približne 7 – 10 minút). Prácu si skupiny medzi sebou skontrolujú.
- Hľadanie a identifikácia. – Žiaci v rovnakých skupinách hľadajú a zbierajú v okolí bylinky, s ktorými sa zoznámili v predchádzajúcej úlohe (trvanie približne 15 – 20 minút).
- Výroba macerátu (elixíru). – Z nazbieraných bylín so žiakmi vyrábame rôzne prípravky podľa poskytnutého alebo vlastného receptu (trvanie približne 20 – 30 minút). Výrobky ochutnávame na druhý deň.
VARIÁCIE:
- Nazbierané liečivé rastliny môžeme použiť na prípravu čajov, kúpeľovej soli, krémov alebo z nich vyrobíme voňavé vrecúška.
AUTORKY: Alexandra Morávková, Zuzana Kučerová, SZŠ Felix, Liptovský Mikuláš
Zdroje:
Melanie a Štěpán Matějkovi: Kouzelné bylinky pro děti
Renate Hudak: Liečivé rastliny (Sprievodca prírodou)
Helga Hofmann: Jedlé bylinky a plody (Sprievodca prírodou)
Prílohy:
- Informačný list Jedlé a liečivé rastliny
- Informačný list Liečivé rastliny v záhradách
- Pracovný list Priraďovačka
- Recepty na elixíry
Pracovný list v PDF na stiahnutie: