BEZ LAVÍC: Dobrý učiteľ je ako šachista, pripraviť ho na partiu je moja úloha, hovorí Imrich Jakab
Imrich Jakab, odborný asistent na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, už roky formuje budúcich pedagógov v tom, ako učiť... čítať viac
Imrich Jakab, odborný asistent na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, už roky formuje budúcich pedagógov v tom, ako učiť... čítať viac
Živica cez platformu Hurá von! podporuje učenia vonku na školách už niekoľko rokov a posledný rok sa zameriava prioritne... čítať viac
Povolania vyžadujúce mäkké zručnosti budú do roku 2030 predstavovať dve tretiny všetkých pracovných miest. Podľa riaditeľky mimovládnej organizácie CEEV Živica a platformy Hurá von! Ivany Poláčkovej má učenie vonku veľký potenciál aj pri získavaní praktických zručností využiteľných v každodennom živote a v budúcej kariére. Pýtali sme sa jej, čo by sa mali deti učiť, aby boli pripravené na klimatickú budúcnosť, či je práca s nástrojmi bezpečná a dovolená a ako dieťa pri učení vonku dokáže odhaliť svoje talenty a danosti využiteľné v budúcom povolaní.
Mimovládna organizácia CEEV Živica prostredníctvom jedného zo svojich projektov Hurá von! inšpiruje učiteľov a rodičov, ako sa dá učiť mimo školskej triedy vonku v prírode. Podľa riaditeľky organizácie a platformy Hurá von! Ivany Poláčkovej má učenie vonku pozitívny dopad ako na žiakov, tak aj na učiteľov, ktorým pomáha odbúrať stres. Aké predmety sa dajú vyučovať v prírode? O čom je nová metodika?
Klimatická kríza je podľa neho výzvou aj pre učiteľov. Martin Kříž je učiteľ a lektor. Píše metodiky, motivuje pedagógov a študentov pedagogiky k učeniu vonku. V akom rozsahu je téma klimatickej krízy zahrnutá v českom vzdelávacom systéme? Ako sa prejavuje klimatický žiaľ a môže mať učenie o klíme aj terapeutický efekt?
To, že sa dá učiť aj mimo lavíc, napríklad na školskom dvore, vieme už dávno. Tentoraz sme sa rozhodli... čítať viac
Tomáš Harhovský počas štúdia učiteľstva zistil, že zážitok upevňuje vedomosti lepšie ako počúvanie o abstraktných javoch, preto sa rozhodol zapojiť a podieľať sa na koordinácii platformy „Hurá von“, ktorú realizuje CEEV Živica. Prečo je dôležité vzdelávať žiakov aj mimo triedy?
Leto je čas rodinných výletov aj voľnej hry detí vonku. V čom je takéto trávenie času pre deti prospešné? Ako veľmi na ne dávať pozor? Opýtali sme sa expertky na outdoorové učenie z platformy Hurá Von, Ivany Poláčkovej.
V komunitnej malotriednej škole, ktorú na zaježovských lazoch spravuje CEEV Živica učia Maťa a Soňa svojich žiakov veľa na čerstvom vzduchu. Dá sa vonku trénovať aj gramatika či počítanie zlomkov? V čom je prenesenie aktivít von prínosné pre deti a v čom pre učiteľky? Príprava na učenie vonku nie je náročnejšia, lebo pripravovať sa treba aj na aktivity v triede, zhodujú sa učiteľky v rozhovore.
Telesná zdatnosť detí klesá, čo vplýva aj na ich mentálnu a kognitívnu stránku. Jednoduchý spôsob, ako im pohybu dopriať viac, je učenie vonku. Učiteľ telesnej výchovy a geografie a plavecký tréner Ladislav Ogurčák hovorí, že deti sa vďaka tomu lepšie sústredia a viac naučia.
Janka Chmurová učí na mestskej škole v Trnave, no aj tak veľkú časť vyučovania presúva do exteriéru. Ako učiteľka biológie a chémie si pochvaľuje, že pri bádateľskom prístupe vo vonkajšom prostredí žiaci prirodzene prepájajú vedomosti a zručnosti a viac sa zaujímajú o svet okolo. Učenie vonku sa v škole rozšírilo natoľko, že niektoré triedy sa na dvor už ani občas nezmestia. Prečítajte si o jej prístupe viac.
Za 33 rokov praxe Ivety Kališovej, riaditeľky a učiteľky prvého stupňa v Základnej škole s materskou školou Ľubeľa nebol... čítať viac
Aby sme vám poskytli tie najlepšie skúsenosti, používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
