Metodika Bio 3. až 9. roč. ZŠ Čo je biodiverzita?
Nájdeme krásu rozmanitosti v okolitej prírode a pokúsime sa ju výtvarne zachytiť.
TÉMA: stvárnenie biodiverzitnej krajiny
CIEĽ: Výtvarne zachytiť a poukázať na dôležitosť biodiverzity (biologickej rozmanitosti) krajiny v kontexte klimatickej krízy.
ROČNÉ OBDOBIE: jar, jeseň
VEK: 3. – 9. ročník ZŠ
ČASOVÁ DOTÁCIA: 2 vyučovacie hodiny
POMÔCKY: aplikácia Pl@ntNet, akvarelový papier, akvarelové farby, živé prírodniny, lepidlo, zubné kefky, špongia, nádoba na vodu, kriedy, fotografia monokultúrnej a biodiverzitnej krajiny
POSTUP:
Motivácia: vedieme rozhovor na tému dôležitosť rozmanitosti v živote, aj v prírode.
- Rozdelíme žiakov do trojčlenných skupín, napríklad podľa kartičiek, ktoré predstavujú rastliny a ich časti (kvet, list, koreň).
- Spoznávame druhy rastlín v areáli školy. Pomocou aplikácie Pl@ntNet každá skupina určuje rastliny/stromy vo vybranej časti školského dvora (aspoň 4 – 5 druhov). Už počas určovania môžu žiaci zbierať prírodný materiál (listy, paličky, plody) pre ďalší krok.
- Jednotlivé skupiny prezentujú zistené poznatky.
- Výtvarné spracovanie: na pripravený akvarelový papier, ktorý si žiaci vopred navlhčia vodou, postupne špongiou zapúšťajú farby, čím vytvoria pozadie budúcej krajiny. Môžu ju ešte dotvoriť fŕkaním farby pomocou zubnej kefky.
- Z listov stromov vytvoríme biodiverzitu v krajine a dotvoríme pomocou pozbieraných prírodnín.
- Žiaci prezentujú svoje výtvarné práce a porovnávajú ich s pripravenými fotografiami.
Príklad dobrej praxe: Želiezovce, hlavné mesto biodiverzity v roku 2010:
https://www.zeliezovce.sk/mesto-1/hlavne-mesto-biodiverzity/clanok-1/
Autorky: Iveta Kališová, Erika Miklášová, ZŠ s MŠ Ľubeľa