Metodika: GEO 5. roč. ZŠ Činnosť vody
Vyskúšajme si vytvoriť model vodného toku a zistiť aký vplyv na neho majú prekážky, vegetácia alebo sklon.
TÉMA: transport, rozrušovanie, erózia
CIEĽ:Uvedomiť si funkciu vegetácie pri zadržiavaní vody v krajine.
VEK: 5. ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 15 minút
ROČNÉ OBDOBIE: jar, leto, jeseň
POMÔCKY: mierny svah, krhla s vodou
POPIS:
- Nájdeme mierny svah a určíme na ňom dve malé plochy:A. zarastenú (pokrytú trávou),
B. bez prítomnosti rastlín. - So žiakmi vedieme rozhovor o tom, ako funguje transport vody v prírode, v lesoch. Následne ich vyzveme, aby vyslovili hypotézy o vodozádržných schopnostiach rozličných prostredí.
- Hypotézy žiakov overíme jednoduchým pokusom: na rozmanité povrchy (betón, holý svah, trávnatý svah…) lejeme vodu z krhly. Žiaci pozorujú, ako sa voda správa.
- Na záver so žiakmi diskutujeme o dôležitosti výsadby zelene a o tom, aké následky môže mať napr. pri návalových dažďoch jej neprítomnosť.
Autorka: Katarína Pitaková, ZŠ Komenského, Námestovo
Pracovný list v PDF na stiahnutie: