Metodika ETV,OBN ročník ZŠ, 1. – 2. ročník SŠ, Mindfulness
Výprava za tichým miestom, kde môžeme pozorovať a navnímať prírodu a procesy v nej.
TÉMA: : všímavosť k prírodným javom a citlivejšie vnímanie regeneračných prírodných procesov
CIEĽ: Posilniť vedomú všímavosť k prírode, uvedomiť si prepojenia s ňou a posilniť nádej a motiváciu jedinca pri hľadaní riešení klimatickej zmeny.
ROČNÉ OBDOBIE: počas vegetačnej sezóny
VEK: ročník ZŠ, 1. – 2. ročník SŠ
ČASOVÁ DOTÁCIA: 30 – 90 minút (podľa vzdialenosti prírodnej lokality od školy)
POMÔCKY: vhodný terén – mestský park, les alebo školský ovocný sad, či lúka, podsedáky, karimatky na sedenie na zemi.
POSTUP:
- So žiakmi sa vyberieme do prírody – na tichšie miesto, mimo ruch mesta – postačí aj menší lesík pri škole, park alebo ovocný sad či lúka. Vezmeme so sebou pri vhodnom počasí podložky na sedenie alebo karimatky.
- So žiakmi sa vyberieme do prírody – na tichšie miesto, mimo ruch mesta – postačí aj menší lesík pri škole, park alebo ovocný sad či lúka. Vezmeme so sebou pri vhodnom počasí podložky na sedenie alebo karimatky.
- Žiakov najskôr rozdelíme do menších skupín po 5 a požiadame ich, aby si v tichosti našli ako skupina príjemné a zaujímavé miesto v blízkosti (max. 30 – 40 m podľa terénu) a na 5 minút v tichu spoločne (posediačky alebo poležiačky) pozorovali všetkými zmyslami okolitú prírodu – vnímali šum lístia na stromoch vo vetre, spev vtákov, žblnkot vody, praskanie vetvičiek, vôňu kvetov, oblaky na oblohe… Na dohodnutý signál sa skupiny vrátia naspäť a spoločne si zdieľame dojmy zo zotrvania v tichu a vnímania zvukov prírody. Aké rôzne zvuky, vône či detaily si všimli?
Diskusia:
Po takomto tréningu všímavosti môžeme so žiakmi diskutovať o tom, aký vplyv
na nich mal krátky pobyt vonku, a či sa po ňom cítia uvoľnenejšie a sústredenejšie, prípadne viac prepojení s prírodou.
- Všimli si, ako v prírode fungujú regeneračné mechanizmy a ako sa hlavne počas vegetačnej sezóny dokáže príroda obnovovať a rásť?
- Ako môžeme využiť tento potenciál rastu a obnovy prírody pri adaptácii na klimatickú zmenu?
- Motivoval ich tento zážitok v prírode k aktívnejšiemu prístupu pri jej ochrane?
- . Aké aktívne kroky môžu oni sami podniknúť pre zníženie svojej ekologickej stopy a pre ochranu klímy
Čo je to mindfulness (všímavosť)?
Je to schopnosť plne vnímať dianie v danom okamihu. Umožňuje nám starostlivo sledovať naše
myšlienky a pocity a rozvíja sebauvedomenie. Možno ho aplikovať kdekoľvek a nevyžaduje žiadne špeciálne vybavenie. Vo vzťahu k pobytu v prírode posilňuje tento prístup odolnosť voči stresu a úzkosti – napr. aj v spojení s globálnymi environmentálnymi problémami.
Aj európski úradníci a politici z Bruselu absolvujú pravidelné meditácie a kurzy všímavosti (mindfulness) v prírode, ktoré im pomáhajú lepšie vnímať ich prepojenie s prírodou, scitlivujú ich k hlbšiemu porozumeniu problémov súvisiacich s klimatickou zmenou a motivujú ich prijímať zodpovedné rozhodnutia v oblasti ochrany prírody:
https://www.theguardian.com/world/2022/may/04/eu-bureaucrats-being-trained-meditate-help-fight-climate-crisis
Autor: Ivana Poláčková , CEEV Živica