Metodika ETV,OBN ročník ZŠ, 1. – 2. ročník SŠ, Mindfulness

Metodika ETV,OBN ročník ZŠ, 1. – 2. ročník SŠ, Mindfulness

Výprava za tichým miestom, kde môžeme pozorovať a navnímať prírodu a procesy v nej.

TÉMA: : všímavosť k prírodným javom a citlivejšie vnímanie regeneračných prírodných procesov

CIEĽ: Posilniť vedomú všímavosť k prírode, uvedomiť si prepojenia s ňou a posilniť nádej a motiváciu jedinca pri hľadaní riešení klimatickej zmeny.

ROČNÉ OBDOBIE: počas vegetačnej sezóny

VEK: ročník ZŠ, 1. – 2. ročník SŠ

ČASOVÁ DOTÁCIA: 30 – 90 minút (podľa vzdialenosti prírodnej lokality od školy)

POMÔCKY: vhodný terén – mestský park, les alebo školský ovocný sad, či lúka, podsedáky, karimatky na sedenie na zemi.

POSTUP:

  1. So žiakmi sa vyberieme do prírody – na tichšie miesto, mimo ruch mesta – postačí aj menší lesík pri škole, park alebo ovocný sad či lúka. Vezmeme so sebou pri vhodnom počasí podložky na sedenie alebo karimatky.
  2. So žiakmi sa vyberieme do prírody – na tichšie miesto, mimo ruch mesta – postačí aj menší lesík pri škole, park alebo ovocný sad či lúka. Vezmeme so sebou pri vhodnom počasí podložky na sedenie alebo karimatky.
  3. Žiakov najskôr rozdelíme do menších skupín po 5 a požiadame ich, aby si v tichosti našli ako skupina príjemné a zaujímavé miesto v blízkosti (max. 30 – 40 m podľa terénu) a na 5 minút v tichu spoločne (posediačky alebo poležiačky) pozorovali všetkými zmyslami okolitú prírodu – vnímali šum lístia na stromoch vo vetre, spev vtákov, žblnkot vody, praskanie vetvičiek, vôňu kvetov, oblaky na oblohe… Na dohodnutý signál sa skupiny vrátia naspäť a spoločne si zdieľame dojmy zo zotrvania v tichu a vnímania zvukov prírody. Aké rôzne zvuky, vône či detaily si všimli?

Diskusia:
Po takomto tréningu všímavosti môžeme so žiakmi diskutovať o tom, aký vplyv
na nich mal krátky pobyt vonku, a či sa po ňom cítia uvoľnenejšie a sústredenejšie, prípadne viac prepojení s prírodou.

  1. Všimli si, ako v prírode fungujú regeneračné mechanizmy a ako sa hlavne počas vegetačnej sezóny dokáže príroda obnovovať a rásť?
  2. Ako môžeme využiť tento potenciál rastu a obnovy prírody pri adaptácii na klimatickú zmenu?
  3. Motivoval ich tento zážitok v prírode k aktívnejšiemu prístupu pri jej ochrane?
  4. . Aké aktívne kroky môžu oni sami podniknúť pre zníženie svojej ekologickej stopy a pre ochranu klímy

Čo je to mindfulness (všímavosť)?

Je to schopnosť plne vnímať dianie v danom okamihu. Umožňuje nám starostlivo sledovať naše
myšlienky a pocity a rozvíja sebauvedomenie. Možno ho aplikovať kdekoľvek a nevyžaduje žiadne špeciálne vybavenie. Vo vzťahu k pobytu v prírode posilňuje tento prístup odolnosť voči stresu a úzkosti – napr. aj v spojení s globálnymi environmentálnymi problémami.

Aj európski úradníci a politici z Bruselu absolvujú pravidelné meditácie a kurzy všímavosti (mindfulness) v prírode, ktoré im pomáhajú lepšie vnímať ich prepojenie s prírodou, scitlivujú ich k hlbšiemu porozumeniu problémov súvisiacich s klimatickou zmenou a motivujú ich prijímať zodpovedné rozhodnutia v oblasti ochrany prírody:
https://www.theguardian.com/world/2022/may/04/eu-bureaucrats-being-trained-meditate-help-fight-climate-crisis

Autor: Ivana Poláčková , CEEV Živica

Metodický list “ Mindfulness“

Zdieľaj tento príspevok