Metodika Sjl 2. – 3. roč. ZŠ, Cézarova šifra
Použijeme cézarovu šifru na zopakovanie si abecedy. Ako klúč nám poslúžia pravidelné štruktúry v prírode.
TÉMA: abeceda, šifra
CIEĽ: Rozlúštiť šifru, precvičiť abecedu a jednoduché počty.
ROČNÉ OBDOBIE: celoročne
VEK: 2. – 3. ročník ZŠ
ČASOVÁ DOTÁCIA: 25 minút
POMÔCKY: papier, pero
POSTUP:
Motivácia: Rozprávame sa o tom, čo je šifra, a ako funguje. Napríklad šifra funguje tak, že písmena sú posunuté o rovnaký počet písmen v abecede. Napríklad, keď v slove MAMA posunieme každé písmeno o 2 písmená v abecede, vznikne slovo OCOC. Pre rozlúštenie slova OCOC musíme teda poznať kľúč (t. j. o koľko písmen musíme posunúť každé písmeno, aby vzniklo zmysluplné slovo), alebo môžeme skúšať posúvať písmena, kým nám také slovo nevznikne.
- Žiakov rozdelíme do skupín a pripravíme šifru pre každú skupinu.
- Kľúč k šifre prepojíme s nejakým konštantným znakom, napríklad počet očí človeka, počet kvetných lupeňov tulipánu alebo inej rastliny, ktorú máme v okolí školy.
- Necháme žiakov lúštiť šifru.
- Po pochopení šifrovania dáme žiakom jednej skupiny vytvoriť šifru pre druhú skupinu, a tak ďalej.
Inšpirácia: https://draciastopa.sk/kruhova-sifrovacia-mriezka/
Autor: Tomáš Harhovský, CEEV Živica