Metodika Mat 7. – 8. ročník ZŠ, Potenciál dažďovej vody
Vypočítajme si objem dažďovej vody, ktorá dopadá na strechy našej školy. Využijeme ju aj pri ďalších príležitostiach ?
TÉMA: meranie objemu a praktické úspory vody
CIEĽ: Zmerať množstvo vody, ktoré naprší na strechu. Naplánovať rozmery záhonov, ktoré vieme zavlažovať dažďovou vodou.
ROČNÉ OBDOBIE: celoročne, keď prší
VEK: 7. – 8. ročník ZŠ
ČASOVÁ DOTÁCIA: príprava + 45 minút
POMÔCKY: pohár, zaváraninová fľaša, meracie pomôcky
POSTUP:
- Pripravíme jednoduchý odmerný valec alebo pravidelný pohár na zber dažďa.
- Pohár vyložíme von. Vrátime sa k nemu po daždi.
- Po daždi ho vezmeme a odmeriame, koľko mm zrážok spadlo za posledný dážď.
- Zmeriame plochy strechy, na ktorej zberáme vodu pre výpočet objemu vody podľa nameranej výšky.
- Využijeme namerané údaje pre výpočet priemerného ročného objemu. Z internetu vieme zistiť priemernú ročnú výšku spadnutých zrážok.
- Nájdeme predmet alebo stavbu, ktorá má rovnaký objem ako vypočítaný objem zrážok. Odhadneme a následne zmeriame objem predmetu.
- Vypočítajte rozlohu záhradky, ktorú by sme mohli zavlažovať z celoročných zrážok, ak 1 m2 záhrady spotrebuje približne 300 l vody.
- Množstvo vody potrebnej na zavlažovanie 1 m2 sa líši podľa druhu rastlín. Vyhľadáme si informácie na internete a vypočítame rozmery záhonov pre rôzne rastliny.
- Diskutujeme so žiakmi o nutnosti zachytávania vody v krajine.
Záhradka môže fungovať pre ďalšie učenie, od merania záhonov po využívanie vypestovaných rastlín ako pomôcky.
Príklad dobrej praxe: ak vás zaujíma téma vody, pozrite si projekt Voda pre našu budúcnosť:
Autor: Tomáš Harhovský, CEEV Živica