Metodika Chem 9. roč. ZŠ Pátranie po zlúčeninách v prírode
V tejto metodike sa pustíme do pátrania po chemických zlúčenín bežne dostupných na našom dvore.
TÉMA: zlúčeniny
CIEĽ: Nájsť konkrétne príklady chemických zlúčenín v prírode. Pomenovať ich význam v procese obohacovania pôdy a jej úrodnosti.
ROČNÉ OBDOBIE: jar, leto, jeseň
VEK: 9. ročník ZŠ
ČASOVÁ DOTÁCIA: 30 minút
POMÔCKY: zoznam hľadaných zlúčenín, nádoba na zber
POSTUP:
- Žiakov rozdelíme do skupín po 5.
- Rozdáme im zoznamy s hľadanými zlúčeninami.
- Prezentujeme nájdené príklady a diskutujeme.
- Vytvoríme rady zo zlúčenín, ktoré žiaci našli. Napríklad CO2, glukóza, celulóza (drevo).
- Diskutujeme, akými rôznymi spôsobmi sa ukladá v prírode uhlík, a aké sú stromy dôležité pre fixáciu uhlíka. Akým spôsobom vieme uhlík vracať naspäť do pôdy v domácnosti či školskej jedálni? Napríklad správnym kompostovaním.
Tabuľka pre inšpiráciu:
sacharid | bielkovina | tuk/olej | kyselina |
anorganická zlúčenina | polymér | alkohol | farbivo |
Vzorové riešenie:
plod, ovocie plné sacharidov | pavučina, vlasy, telá živočíchov | orechy, jadrá semien | kyselina askorbová (VIT C), kyselina mravčia |
voda, piesok | celulóza v dreve a rastlinách | skvasené ovocie na zemi | chlorofyl v listoch, karotenoidy v mrkve |
Prečítajte si alebo vypočujte podcast, ako sa správne kompostuje, a ako kompost vracia život do pôdy:
Autor: Tomáš Harhovský, CEEV Živica