Metodika: MAT 9. ročník ZŠ Aká vysoká je naša škola?
Overíme teoretické znalosti o podobnosti trojuholníkov na školskej budove
TÉMA: podobnosť trojuholníkov
CIEĽ: Zopakovať si podobnosť trojuholníkov a využiť ju v praxi.
VEK: 9.ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 30 – 45 minút
ROČNÉ OBDOBIE: celoročne (počas slnečného dňa)
POMÔCKY: stavbársky meter alebo meracie pásmo, písacie potreby, papier, krieda
POPIS:
- Žiakov rozdelíme do dvojíc alebo trojíc.
- Vyzveme ich, aby odhadli, aká vysoká je naša škola, a svoj odhad si zapísali na papier. Úlohou je presne vypočítať výšku školy.
- Skupinkám rozdáme meter alebo pásmo, ktorým odmerajú dĺžku tieňa okolitých predmetov, pričom vyberajú predmety, ktorých výšku vedia zistiť. Môžu merať seba, palicu, ktorú držia kolmo k zemi, plot, ceruzku a pod.
- Žiakov povzbudíme, aby si tieto merania načrtli na papier a hľadali medzi nimi vzťah, ktorý im pomôže pri výpočte výšky školy.
- Žiakom zopakujeme hlavnú úlohu tejto hodiny – vypočítať výšku školy – a necháme ich pracovať v skupinkách.
- Na záver spoločne porovnáme výsledky, ku ktorým sa žiaci v skupinkách dopracovali. V diskusii žiakov vedieme k tomu, aby vysvetlili a načrtli, ako postupovali a prečo.
- Pre zaujímavosť sa vrátime k odhadom výšky zo začiatku hodiny. Aké boli (ne)presné?
VARIÁCIE:
- Namiesto merania výšky školy môžeme počítať výšku stromu, sochy alebo inej budovy, ktorej tieň vieme odmerať.
Vedeli ste?
- Tháles pri cestovaní po starovekom Egypte využíval tieň na zistenie výšky pyramídy. Vraj čakal, kým bude svietiť slnko pod 45° uhlom, keďže vtedy platí, že dĺžka tieňa je rovnaká ako výška pyramídy. Či je uhol správny, zisťoval podľa vlastného tieňa.
Autorka: Ivana Janotíková
Pracovný list v PDF na stiahnutie: