Metodika: DEJ 4. – 6. ročník ZŠ Výlet do minulosti
Zopakujeme si historické udalosti a chronologicky ich zoradíme s použitím časovej osi.
TÉMA: historické obdobia vývoja
CIEĽ: Zopakovať učivo vlastivedy/dejepisu.
VEK: 4. – 6. ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 15 minút
ROČNÉ OBDOBIE: celoročne
POMÔCKY:
kartičky s názvami historických období, resp. prírodniny znázorňujúce určité historické obdobie (pravek, starovek, stredovek, novovek); kartičky s rôznymi historickými udalosťami a k nim patriace kartičky s časovými údajmi − môže ísť o tieto udalosti:
- 1. svetová vojna
- 2. svetová vojna
- smrť M. R. Štefánika
- úmrtie Ľ. Štúra
- obdobie vládnutia Márie Terézie
- príchod Cyrila a Metoda
- Samova ríša
- *narodenie žiaka
- *narodenie jeho mamy alebo otca
- *narodenie jeho dedka alebo babky
(* – kartičky si pripravia žiaci)
POPIS:
- Vyučovaciu hodinu začneme aktivitou Infopexeso: Kartičky s historickými udalosťami a kartičky s dátumami rozmiestnime okolo stromu textom nadol. Dvojice (trojice) žiakov otáčajú po dve kartičky a hľadajú medzi nimi správne páry (udalosť + časový údaj). Po ukončení hry vrátia všetky kartičky späť(toto vymaź pls).
- Následne priradiaudalsoti k historickému obdobiu. Takto postupujú, kým neurčia všetky kartičky.
- Dvojice žiakov správne zaradia kartičky s historickými udalosťami do historických období.
- Ďalšou úlohou dvojíc je zostaviť časovú os a vyznačiť na nej historické obdobia (pravek, starovek, stredovek, novovek), pričom použijú mierku 1 stopa = 10 rokov. Žiaci začínajú od svojho dátumu narodenia a postupujú do minulosti.
Pozn.: Uvedené historické udalosti sa vzťahujú na obdobie stredoveku, novoveku a modernej doby. Podľa toho, s akou vekovou kategóriou žiakov pracujeme, môžeme aktivitu rozšíriť aj o udalosti z ďalších období (pravek a starovek), príp. sa žiakov na záver spýtať, čo sa odohralo počas období, ku ktorým kartičky nemáme.
Autorky: Katarína Bugáňová, Martina Koncová, ZŠ Pohraničná, Komárno
Pracovný list v PDF na stiahnutie: