Metodika: BIO 6. – 9. ročník ZŠ Vplyv teploty na hmyz
Skúmajme kde sa vyskytuje viac hmyzu na školskom dvore. Ako vplýva teplota na výskyt hmyzu.
TÉMA: bezstavovce
CIEĽ: Uvedomiť si, že pavúky a chrobáky vyliezajú z úkrytov v závislosti od teploty prostredia. Všimnúť si rozmanitosť bezstavovcov a ekosystému.
VEK: 6. – 9. ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 45 minút
ROČNÉ OBDOBIE: skorá jar − jeseň
POMÔCKY: sieťka na hmyz, Petriho miska, atlas hmyzu a pavúkov (bezstavovcov), teplomer
POPIS:
- Žiaci sa rozdelia do skupín. Každá skupina dostane sieťku na hmyz, Petriho misku, teplomer a pomôcky na určovanie bezstavovcov (atlas alebo mobilnú aplikáciu).
- Úlohou žiakov v skupinách je nájsť bezstavovce v tieni a na slnečnom mieste. Nájdené živočíchy potom opatrne vložia do rozlične označených Petriho misiek.
- Na oboch miestach (v tieni i na slnku) žiaci zmerajú teplotu a zaznamenajú početnosť a druh bezstavovcov.
- Žiakov vedieme k tomu, aby si všímali aj rozličné vlastnosti prostredia.
- Následne so žiakmi diskutujeme, prečo na jednom stanovišti bolo viac hmyzu ako na druhom. Premenne: ročne obdobie, vonkajšia teplota. Príklad: v lete, v tieni našli viac bezstavovcov ako na slnečnom mieste a v chladných dňoch, neskorá jeseň, skorá jar viac ich bolo na slnečnom mieste. Čiže dôležitá je teplota prostredia.
- Po ukončení aktivity vypustíme živočíchy späť do prírody.
VARIÁCIE:
- Podobne môžeme postupovať pri skúmaní druhovej rozmanitosti rastlín.
Autorka: Jana Chmúrová, ZŠ s MŠ Jána Bottu, Trnava
Pracovný list v PDF na stiahnutie: