Posted by: Tomas Harhovsky
Comments: 0
Post Date: 6. decembra 2022
Metodika: MAT 5. ročník ZŠ − 1. ročník SŠ Pomerajme sa
Objavujme zlatý rez ukrytý v prírode okolo nás.
TÉMA: pomer, kvadratická rovnica, zlatý rez
CIEĽ: Precvičiť meranie dĺžok a prevod jednotiek, zopakovať percentá.
VEK: 5. ročník ZŠ − 1. ročník SŠ
DOBA TRVANIA: 45 minút
ROČNÉ OBDOBIE: celoročne
POMÔCKY: meracie pomôcky, písacie potreby, flipchartový papier a stojan
POPIS:
- Žiakom nakreslíme viacero obdĺžnikov, pričom jeden bude mať rozmery v pomere zlatého rezu, a vyzveme ich, aby si vybrali ten najpríťažlivejší (najviac hlasov by mal získať ten v zlatom reze, ak nie, treba sa odvolať na väčší prieskum).
- Žiakom vysvetlíme, že pomer strán a to, čo považujeme za krásne, spolu úzko súvisí. Vysvetlíme im problematiku zlatého rezu. (Ako rozdeliť úsečku tak, aby sa pomer dĺžky väčšej časti b k dĺžke menšej časti úsečky a rovnal pomeru dĺžky celej úsečky a + b k dĺžke jej väčšej časti b.) Uvedieme príklady, kde všade sa so zlatým rezom stretávame (tvár, ruka, DNA, umenie…).
- Pre menších žiakov stačí uviesť pomer 1 : 1,618. Pre starších žiakov je vhodné odvodenie zlatého rezu pomocou kvadratickej funkcie.
- Žiakov rozdelíme do skupín a zadáme im úlohy:
- Nájdite príklad zlatého rezu na neživom predmete (tehla, rám obrazu).
- Nájdite príklad zlatého rezu na živom predmete (ulita).
- Určite, ktorý člen vašej skupiny má končatinu najbližšie k pomeru zlatého rezu. Vyjadrite odchýlku v percentách.
- Nájdite príklad zlatého rezu, ktorý nebol zatiaľ spomenutý, na vlastnom tele.
- Na záver prezentujeme a porovnávame namerané údaje.
Autor: Tomáš Harhovský, CEEV Živica
Pracovný list v PDF na stiahnutie: