Metodika: CHEM 1. – 2. ročník SŠ Chémia v kuchyni
Uvedomíme si chemické procesy v bežnom živote a všímajme si ich v každodenných situáciach
TÉMA: chemické a biologické procesy, organická chémia
CIEĽ: Zopakovať si chemické a biologické procesy bežné v kuchyni.
VEK: 1. a 2. ročník SŠ
DOBA TRVANIA: 45 – 90 minút
ROČNÉ OBDOBIE: jar, jeseň
POMÔCKY: voda, zelenina, ovocný čaj, citrón, vajíčka, kuchynské nádoby, soľ, sóda bikarbóna, ocot, balón
POPIS:
- Postavíme vodu na oheň. Počas čakania na jej zovretie sa žiakov pýtame, pri akej teplote voda vrie, čo ovplyvňuje teplotu varu, aký je rozdiel medzi kvapalinou a plynom atď.
- Vo vode vylúhujeme ovocný čaj, ktorý poslúži ako indikátor kyslého prostredia. Do ovocného čaju pridáme citrón a pozorujeme. Žiakov sa pýtame, čo je kyselina, pH, indikátor… Zisťujeme, či aj iné čaje budú fungovať ako indikátor.
- Do vriacej vody vložíme na 4 minúty vajíčka. Počas prípravy vajíčok na mäkko diskutujeme na tému bielkoviny, zrážanie bielkovín, ich výskyt a funkcia.
- V ďalšej časti hodiny nakrájame zeleninu, jemne ju posolíme a pozorujeme. Zopakujeme si tak tému osmotický tlak.
- Pripravované občerstvenie doplníme o pečivo (sacharidy), šalát a ovsené vločky (vláknina), orechy a maslo (tuky) a iné jedlá, ktoré nám poslúžia ako východisko pre zopakovanie si učiva o zložení potravín, ich biologickej funkcii, spôsobe konzervovania atď.
- Na záver poupratujeme.
Pozn.: Žiakov vopred oboznámime s témou vyučovacej hodiny a spoločne si vytvoríme zoznam pomôcok (potravín), ktoré budeme potrebovať. Dohodneme sa, kto čo prinesie.
VARIÁCIE:
- Do balóna pridáme sódu bikarbónu a ocot na demonštráciu, ako reaguje sóda bikarbóna s kyselinou v ľudskom žalúdku.
- Túto metodiku môžeme využiť na školskom výlete pri spoločných raňajkách, opekačkách alebo varení guláša na zopakovanie prírodných procesov v bežnom živote.
Autor: Tomáš Harhovský, CEEV Živica
Pracovný list v PDF na stiahnutie: