Metodika: SJL 5. roč. Obrázkové príbehy
Vyskúšajte s deťmi tvoriť príbehy priamo vonku v teréne.
TÉMA: opis sveta vôkol nás
CIEĽ: žiaci priamo v teréne vyskúšajú nájsť a opísať časť prírodného sveta
VEK: 5. ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 45 minút
ROČNÉ OBDOBIE: jar – jeseň
POMÔCKY: papierové (kartónové) rámiky veľkosti A4 alebo mobilné telefóny a tablety s fotoaparátom, podložky na písanie pre každého žiaka, papiere, perá, podložky na sedenie
POPIS:
1. Môj obrázok
Na úvod si vonku každé dieťa v tichosti a samostatne vyberie miesto, ktoré ho v blízkom okolí (vo vzdialenosti 20 – 30 metrov) najviac zaujme a na ktorom sa nachádza aj nejaký živý organizmus – môže to byť napr. časť oblohy s letiacim vtákom, zátišie s jazierkom a trsom trávy vejúcej vo vetre alebo strom s hubou rastúcou na kôre. Pokúsi sa toto miesto „odfotiť“ do vopred pripraveného rámiku z kartónu alebo výkresu, prípadne na mobil či tablet. Deti teraz vytvoria trojice a prezrú si navzájom postupne svoje „obrázky“. Je pravdepodobné, že niektoré účinkujúce živočíchy medzitým zmenia polohu, čo ale vôbec nevadí a odkazuje to na dynamiku v prírode :-).
2. Spoločné a rozdielne
Teraz majú žiaci v rovnakých trojiciach za úlohu hľadať znaky, ktoré majú ich „obrázky“ spoločné a ktoré zase rozdielne. Môžu si ich spísať na papier s podložkou.
Následne im môžete klásť k ich vlastným „obrázkom“ rôzne otázky súvisiace s jeho opisom:
1. Čo je hlavnou témou obrázka?
2. Aké farby sa na ňom vyskytujú najčastejšie?
3. Je na obrázku živočích, rastlina alebo iný živý organizmus (napr. huba)?
4. Aká atmosféra z obrázka vyžaruje?
Deti teraz budú mať napísať k svojmu obrázku aspoň 7 súvisiacich podstatných mien a 5 prídavných mien.
3. Krátky obrázkový príbeh
S použitím vybraných podstatných a prídavných mien z predošlej úlohy, teraz môžu vymyslieť a napísať krátky príbeh, ktorého hlavnou postavou bude živý organizmus z ich obrázka. Nechajte ich pri písaní príbehu (ideálne ešte vonku) zapojiť fantáziu.
V triede si potom príbehy môžete spoločne prečítať a urobiť k nim aj galériu dokreslením obrázkov z papierových rámikov alebo vytlačením fotiek z mobilu či tabletu.
Autorka: Ivana Poláčková, CEEV Živica
Ďalšie inšpirácie pre učenie vonku nájdete na www.huravon.sk
Pracovný list v PDF na stiahnutie: