Metodika: MAT 4. roč. Rímske číslice
Rímske číslice vás vonku budú baviť!
TÉMA: rímske číslice
CIEĽ: prostredníctvom využitia prírodných materiálov žiaci pochopia význam rímskych číslic
VEK: 4. ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 45 minút
ROČNÉ OBDOBIE: celoročne
POMÔCKY: drievka, kartičky s názvami udalostí a príslušnými rokmi (zapísané rímskymi číslicami), špagát (10 metrov)
POPIS:
1. Pomocou nalámaných drievok nechajte žiakov tvoriť v piesku či na hline čísla. Alebo rozdeľte žiakov do skupín, v ktorých čo najrýchlejšie zadané číslo poskladajú. Tvorte dvojciferné čísla poskladané zo znakov I, V, X a L.
2. Napnite špagát a rozdajte kartičky s udalosťami a rokmi, napríklad príchod Konštantína a Metoda na naše územie – DCCCLXIII. Žiaci ukladajú svoje kartičky na časovú os (každý 1 – 3), interpretujú událost a snažia sa zistiť správny rok.
3. So staršími žiakmi vyskúšajte iný variant: žiak napíše dátum rímskymi číslicami, jeho sused dopíše událosť a kartičkú zavesí na časovú os.
Viete, že…
… rímske číslice nemajú znak pre nulu?
… číslica „I“ označuje vztýčený prst?
… číslica „V“ označuje dlaň s piatimi prstami?
… číslica „X“ označuje dve dlane vedľa seba, desať prstov?
… číslica „C“ označuje CENTUM, sto?
… číslica „L“ je polovica číslice „C“, preto 50?
… číslica „M“ označuje MILE, tisíc?
… číslica „D“ je polovica číslice „M“, preto 500?
Kedysi sa využíval nepozičný systém (nezáležalo na poradí, v akom boli číslice zapísané, len sa sčítali), dnes sa pre zjednodušenie a skrátenie záznamu používa systém pozičný (rovnako ako pri arabských čísliciach). Napríklad číslo 4 je nepozične IIII a pozične IV. Číslo 1990 zase pozične ako MCMXC a nepozične ako MDCCCCLXXXX.
Autori: Martin Kříž a Tomáš Krásenský, Chaloupky o.p.s.
Pracovný list v PDF na stiahnutie: