Metodika: FYZ 8. ročník ZŠ Ako vzniká dúha ?
Vyrobíme si vlastnú dúhu a diskutujeme ako vznikla.
TÉMA: rozklad svetla, lom svetla
CIEĽ: Vysvetliť vznik a princíp dúhy.
VEK: 8.ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 45 – 90 minút
ROČNÉ OBDOBIE: celoročne (počas slnečného dňa)
POMÔCKY: sklenený pohár, guľová banka, sklenená miska alebo priehľadná plastová nádoba, voda, cédečko, sklenený hranol, zrkadlo, biely list papiera, krhla, hadica s vodou, mobil, tablet na vyhľadávanie informácií
POPIS:
- Žiaci sa rozdelia do skupín. Povieme im, že ich úlohou bude vyrobiť dúhu a odfotiť ju.
- Žiaci sa oboznámia s pomôckami pripravenými na stolíku a vyberú si spomedzi nich tie, ktoré budú potrebovať. Každej skupine môžeme dať k dispozícii rovnaké pomôcky alebo vytvoríme na stolíku rôzne skupiny pomôcok a žiaci si pomôcky vylosujú.
- Po ukončení prác jednotlivé skupiny prezentujú svoj postup a buď predvedú, ako dúhu vytvorili, alebo ukážu ostatným fotografiu.
- Spoločne si zhrnieme, kedy a ako dúha vzniká, kto prvý sa týmto javom zaoberal a aké fyzikálne javy tu môžeme pozorovať.
- Po ukončení aktivity žiaci vypracujú do zošita alebo elektronicky zápis o pokuse.
VARIÁCIE:
- V prípade nepriaznivého počasia môžeme nahradiť slnečné lúče iným zdrojom svetla – baterkou alebo stolovou lampou.
Autorka: Jana Šošovičková, SZŠ Nová Dubnica
Pracovný list v PDF na stiahnutie: