Metodika: BIO 1. ročník SŠ Ako šuští dážďovka
Pohrabeme sa v zemi a dozvieme sa niečo nové o dážďovkách.
TÉMA: stavba tela dážďovky zemnej
CIEĽ: Zistiť, prečo patrí dážďovka medzi máloštetinavce. Pozorovať štetiny lupou a počúvať ich zvuk na papieri.
VEK: 1.ročník SŠ
DOBA TRVANIA: 30 minút
ROČNÉ OBDOBIE: jar – jeseň
POMÔCKY: živá dážďovka zemná, lopatka, čistý papier, lupa, mobilný telefón (alebo iný zdroj svetla)
POPIS:
- Žiaci pracujú v skupinách. Ich úlohou je zistiť, či dážďovka vydáva pri pohybe nejaké zvuky a či má rada svetlo. Každá skupina nájde humusovitú pôdu a opatrne z nej vykope dážďovku.
- Očistenú dážďovku žiaci položia na papier a počúvajú šušťanie, ktoré vydávajú jej štetiny pri pohybe po papieri. Žiaci štetiny pozorujú lupou.
- Na prednú časť tela dážďovky žiaci zasvietia svetlom z telefónu a sledujú jej reakcie.
- Po ukončení pokusov vrátime dážďovky späť do prírody.
Autorka: Lenka Škarbeková, Gymnázium Gelnica
Pracovný list v PDF na stiahnutie: