Metodika: SJL 4. – 5. ročník ZŠ príbehy z prírody
Vytvoríme si krátke príbehy z prírodných predmetov na školskom dvore
TÉMA: tvorba viet a príbehov
CIEĽ: Rozšíriť si slovnú zásobu.
VEK: 4. – 5. ročník ZŠ
DOBA TRVANIA: 45 minút
ROČNÉ OBDOBIE: celoročne
POMÔCKY: prírodniny, špagát, štipce, podložka, pero, papier
POPIS:
- V priestore rozložíme rôzne druhy prírodnín, ktoré sme vopred našli v okolí. Žiakov rozdelíme do 4 – 5-členných skupín tak, aby každý žiak v skupine mal inú prírodninu (šišku, konárik, list, kvet, plod, kamienok, pierko, ulitu, ľad, snehovú guľu…).
- Každá skupina si vyberie 1 strom alebo krík.
- Úlohou žiakov v skupine bude zavesiť na daný strom (krík) svoje prírodniny – t. j. jeden žiak zavesí jednu prírodninu. Názvy zavesených prírodnín použijú vo vete. Vetu si zapíšu.
- Skupiny sa pri stromoch (kríkoch) obmieňajú, pričom každá skupina vymyslí vlastnú vetu s použitím názvov prírodnín.
- Po absolvovaní všetkých stanovíšť vytvorí každá skupina zo vzniknutých viet krátky príbeh.
- Vzniknuté príbehy si žiaci prečítajú.
Poznámka: Pri písaní viet sa môžeme zamerať aj na slovné druhy a vo vyššom ročníku aj na vetnú skladbu.
VARIÁCIE:
- Aktivitu uskutočníme v cudzom jazyku.
- Žiaci vložia názvy prírodnín do veršov a vytvoria báseň.
AUTORKY: Katarína Bugáňová, Martina Koncová, ZŠ Pohraničná, Komárno
Pracovný list v PDF na stiahnutie: